Σε εξέλιξη βρίσκονται διαπραγματεύσεις για προμήθεια φυσικού αερίου μέσω Ελλάδας σε τουλάχιστον έξι χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με ορισμένες να έχουν ήδη υπογράψει κατ’ αρχήν συμφωνίες, με βάση όσα έγιναν γνωστά στο περιθώριο της συνέντευξης τύπου που παραχώρησε χθες (25.6.2026) η Atlantic SEE LNG Trade, κοινή εταιρεία της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της AKTOR, παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου και της Πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Κίμπερλι Γκιλφόιλ.
Ανακοινώθηκε ήδη από την κοινή εταιρεία των ΔΕΠΑ Εμπορίας και AKTOR συμφωνία ύψους 9 δισ. δολαρίων για την πώληση 1,5 δισ. κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ μέσω Ελλάδας στην Αλβανία και τη Βοσνία, από το 2030.
Οι έξι χώρες για τις οποίες γίνεται λόγος είναι: Ρουμανία, Μολδαβία, Βουλγαρία, Ουκρανία, Ουγγαρία αλλά και Β. Μακεδονία, με την οποία επίκειται, το 2027, η έναρξη λειτουργίας διασυνδετήριου αγωγού. Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Εξάρχου, διευθύνοντα σύμβουλο της Atlantic SEE, τα Μνημόνια Συνεργασίας που έχουν υπογραφεί με την Ουκρανία, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία αναμένεται να εξελιχθούν σε οριστικές συμφωνίες έως το τέλος του έτους.
Έτσι, μετουσιώνεται σε πράξη ο κάθετος διάδρομος φυσικού αερίου, δηλαδή το σχέδιο εφοδιασμού των χωρών της περιοχής με φυσικό αέριο που θα εισάγεται σε υγροποιημένη μορφή στις υποδομές αεριοποίησης που λειτουργούν σε Αλεξανδρούπολη και Ρεβυθούσα, στην Ελλάδα.
Προς το παρόν οι συμφωνίες με Αλβανία και Βοσνία είναι οι πρώτες και μοναδικές μακροχρόνιες συμφωνίες πώλησης φυσικού αερίου που έχουν υπογραφεί στην περιοχή και περιλαμβάνουν εγγυήσεις για την αποπληρωμή του καυσίμου καθ΄όλη τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης. Οι συμφωνίες της Atlantic See με τις δύο χώρες έχουν 20ετή διάρκεια, με έναρξη το 2030.
Εντωμεταξύ, τον χειμώνα η ΕΕ είναι πιθανό να αντιμετωπίσει προκλήσεις στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο καθώς το ρωσικό αέριο αποσύρεται σταδιακά από το ενεργειακό της χαρτοφυλάκιο μέχρι το φθινόπωρο του 2027, ενώ παράλληλα δεν θα έχουν αποκατασταθεί πλήρως οι δυνατότητες εξαγωγών από το Κατάρ μετά τα πλήγματα σε ενεργειακές εγκαταστάσεις κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Στην Ελλάδα, που διαθέτει αφενός αυξημένη έκθεση στις ΑΠΕ και διαφοροποιημένες πηγές που της εξασφαλίζουν ομαλό εφοδιασμό της αγοράς, τόσο με μακροχρόνιες συμβάσεις μέσω αγωγών όσο και με βραχυπρόθεσμες αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου, καλλιεργούνται προσδοκίες ενόψει της 6ης Ιουλίου που έχει προγραμματιστεί δημοπρασία για δέσμευση δυναμικότητας διαμετακόμισης φυσικού αερίου από το ελληνικό σύστημα στον κάθετο διάδρομο.
Πηγή: www.newsit.gr

