Γερμανία: Σχέδιο για σύνταξη στα 70 και ριζική μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού

Η κυβέρνηση του καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς προωθεί πλάνο που προβλέπει σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης στη Γερμανία έως τα 70 έτη και την αυστηροποίηση των προϋποθέσεων για πρόωρη αποχώρηση από την εργασία.

Οι αλλαγές που προωθούνται στη Γερμανία σχετικά με τα όρια συνταξιοδότησης και την ευρύτερη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος συναντούν αντιδράσεις, καθώς προωθείται και αναδιάρθρωση του δημόσιου συστήματος υγείας, το οποίο αντιμετωπίζει χρηματοδοτικό κενό που ενδέχεται να ξεπεράσει τα 40 δισ. ευρώ έως το τέλος της δεκαετίας.

Η συγκυβέρνηση της Γερμανίας βασίζεται σε επιτροπές εμπειρογνωμόνων και επιζητά να δώσει «ανάσα» στην ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης, όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Guardian.

Σύμφωνα με τις εισηγήσεις, η ηλικία συνταξιοδότησης θα συνδεθεί με το προσδόκιμο ζωής και από τη στιγμή που το σημερινό όριο των 67 ετών ολοκληρωθεί στις αρχές της δεκαετίας του 2030, θα αρχίσει να αυξάνεται σταδιακά, φτάνοντας περίπου τα 70 έτη έως το 2090. Παράλληλα, προτείνεται η κατάργηση της πρόωρης συνταξιοδότησης χωρίς περικοπές για όσους έχουν συμπληρώσει 45 χρόνια εργασίας.

Ωστόσο, δεν πρόκειται μόνο για αύξηση των ορίων ηλικίας, αλλά για δημιουργία ενός νέου υποχρεωτικού κεφαλαιοποιητικού πυλώνα, όπου εργαζόμενοι και εργοδότες θα καταβάλλουν εισφορές οι οποίες θα επενδύονται στις χρηματοπιστωτικές αγορές, συμπληρωματικά προς το σημερινό διανεμητικό σύστημα, όπως αναφέρει το Reuters.

Ο Μερτς εκτιμά πως το νέο ταμείο θα διοχετεύει περίπου 30 δισ. ευρώ ετησίως στις κεφαλαιαγορές, ενισχύοντας τις επενδύσεις και την οικονομική ανάπτυξη. 

Το πλάνο που προωθεί η γερμανική κυβέρνηση συναντά αντιδράσεις, με τους επικριτές να μιλούν για κατάργηση του δικαιώματος όσων έχουν εργαστεί επί 45 χρόνια να συνταξιοδοτούνται στα 63 χωρίς καμία μείωση στη σύνταξή τους, υποστηρίζοντας ότι αυτό θα τιμωρούσε εργαζομένους σε σωματικά απαιτητικά και χαμηλά αμειβόμενα επαγγέλματα, όπως οι οικοδόμοι ή οι φροντιστές.

Ανάμεσα σε άλλα, δίνεται έμφαση στη σταδιακή εφαρμογή μιας πρόσθετης συνταξιοδοτικής εισφοράς ίσης με το 2% των μικτών αποδοχών. Τα κεφάλαια θα συγκεντρώνονται σε κεντρικά διαχειριζόμενο επενδυτικό ταμείο και θα τοποθετούνται σε χρηματοοικονομικά προϊόντα όπως μετοχές και ομόλογα, ακολουθώντας μοντέλο που εφαρμόζεται ήδη στη Σουηδία.

Η υπουργός Εργασίας και συμπρόεδρος των Σοσιαλδημοκρατών, Μπάρμπελ Μπας, ξεκαθάρισε ότι θέλει να εφαρμοστεί το πακέτο στο σύνολό του, παρά τις αντιρρήσεις στο εσωτερικό του κόμματός της.

Πηγή: www.newsit.gr